zondag 22 juni 2014

Dag 29

Gisteravond nog gezellig gebabbelt met Si, die Xi blijkt te heten. Dus gebruik ik vanaf nu z'n echte naam maar. Hij heeft in Duitsland gestudeerd en gewerkt en gaat binnenkort terug naar Peking waar z'n vriendin en ouders wonen. Maar eerst nog drie maanden door europa fietsen. Zijn plannen voor de komende dagen komen aardig overeen met de mijne. We besluiten om samen de laatste etappe naar de Noordkaap te slechten. We lopen naar de receptie om te kijken of we onze kamers een nacht langer kunnen aanhouden. Dan kunnen we zonder die berg bagage naar de kaap. Dat kan gelukkig. Vanmorgen loopt de wekker af. Iets later dan normaal, want het ontbijt is pas om 8.00. Na het ontbijt rustig richting de fiets. Natuurlijk waait het stevig uit het noorden en regent het. Vandaag kan het me niks meer schelen, op de terugweg krijgen we de wind eindelijk mee. Rustig beginnen we ons laatste gevecht tegen de wind. De weg kronkelt nogal en er zij  flinke hoogteverschillen. Blij dat de bagage in de jeugdherberg staat! Soms vliegen we, soms is het weer eindeloos stapvoets worstelen. Het eerste stuk fietsen we langs de zee. Prachtig! Dan het ruige, bergachtige binnenland in. Ook schitterend! Maar mijn handen beginnen in de doorweekte handschoenen te bevriezen. Xi heeft zij  handschoenen niet aan. In plaats daar van heeft hij plastic zakjes om zij  handen gedaan. Dat is beter zegt hij. Ik houdt het toch maar bij mijn handschoenen, ook Xi heeft last van koude handen. We komen aan bij de Noordkaap. Ik zou me euforisch moeten voelen, maar ik denk maar één ding: Naar binnen, handen warmen! En dan een lekkere bak koffie! Ik wil Xi trakteren voor mijn verjaardag, maar Xi wil mij trakteren. Dat doen we dus maar, ik draai het later wel een keer om. Vanmorgen heb ik per sms al wat felicitaties ontvangen. Hier is gratis een werkende wifi. En die wordt aardig belast met wat er nu allemaal binnen komt. Whatsapp, twitter, faceboek, mail. Geweldig dat ik zo goed wordt bedacht! Ik ben er werkelijk meer dan een half uur druk mee om alles te lezen en kort te antwoorden. En nu ben ik nog bang dat ik iemand ben vergeten te antwoorden. Dan gaan we de boel maar eens bekijken. Mooi om alles hier binnen te zien, met name de film is erg mooi. De noordkaap in de zon, prachtig uitzicht! Toen we aankwamen konden we de zee net zien. We hoopten dat het wat ging opklaren. Mis. Oftewel mis met een t. Mist. Buiten niets meer te zien. We maken wat plaatjes met fiets en bol. Dan terug. Inderdaad grootste deel de wind mee. Is eens wat anders. Paar mooie afdalingen met tussendoor nog wat klimmetjes. In Honningsvåg op zoek naar de aanlegplaats van de Hurtigruten. We moeten morgen om 5.30 aan boord, veel tijd om te zoeken is er dan niet. We lopen Dieter tegen het lijf die het zelfde idee heeft. Samen duiken we een cafe in en het lukt me nu wel om te trakteren op koffie met kuchen. Xi protesteert maar ik overtuig hem dat ik op mijn verjaardag wil trakteren. De serveerster pikt dat op en ik krijg mijn gebakje gratis. Dan langs de super en terug naar de jeugdherberg. Douchen en eten maken. Bloggen en dan alles klaarzetten dat ik morgen vlot weg kan. Langzamerhand het besef dat het zo'n beetje klaar is. Doel bereikt. Wat heb ik onderweg veel getwijfeld! En toch ook wel bijzonder dat ik uiteindelijk precies op m'n vijftigste verjaardag hier aankwam. Het had ook geen dag sneller gekund. Morgen begint de terugreis. Ook wel spannend, maar anders. Wat wil ik weer graag thuis bij Mirjam, Laura en Ruben zijn! Alle fa.ilie en vrienden weer spreken! Welterusten allemaal.

6 opmerkingen:

  1. We kunnen niet wachten om jouw verhalen te horen wout.geniet nog even van de terugreis

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zien er ook naar uit dat je weer thuis komt! Maar geniet van de mooie boottocht!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig dat je het gehaald hebt!!!! Veel plezier op de mooiste cruise ter wereld de Hurtigruten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fantastisch dat je op je verjaardag op de Noordkaap stond. Jammer van de mist.
    Geniet nog een paar dagen van je vrijheid en je terugreis.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We zijn naar de mooie terugreis ook wel benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen