donderdag 12 juni 2014

Dag 20

Vannacht lekker op een echt bed geslapen. Niet al te vroeg er uit om de andere gasten niet te wekken. Een hele andere routine dan wanneer ik in het tentje slaap. Je zou zeggen dat dit sneller gaat, maar dat is niet zo. Ook is de douche/wc continu bezet. Als ik al mijn spullen bij de buitendeur heb staan vertrekt er een handelsreiziger die hier ook heeft geslapen. Keurig in pak, stropje voor en een grote auto. In zijn ene hand een aktentas, in de andere een koffertje zoekt 'ie zich een weg tussen mijn zes fietstassen door. Volgens mij doet hier iemand wat verkeerd..... Ik klim op de fiets, het weer ziet er zozo uit maar het is nog droog. Na een uurtje fietsen zie ik weer rendieren. En begint het te regenen. Foto'tje maken en regenjasje aan. Na nog een uurtje begint het harder te regenen en wordt het gevoelig kouder. Arm- en beenstukken en jackje aan, daaroverheen het regenjasje. Zo is het uit te houden. Tijdens de klimmen zweet ik, tijdens de afdalingen is het bibberen. Ruim voor twaalven rammelt m'n maag en klieder ik in de regen een paar broodjes vol jam. Ik ga mijn eindpunt voor vandaag bepalen. Arvidsjaur komt te vroeg, het wordt Moskosel. Maar daar kan ik volgens de garmin niks kopen. Dus eerst naar Arvidsjaur. Tijdens een afdaling schieten ineens twee rendieren uit de struiken en rennen voor mij de weg op. In volle galop een meter of 15 voor me uit. En dat een paar honderd meter lang. Ik met wapperende baard er achteraan. De kerstman! Jammer dat ik het niet kan filmen. Ik rijdt Arvidsjaur binnen, op zoek naar de supermarkt. Zie ik rechts voor een pizzeria een enorme Harley met een duits kenteken staan. Binnen zit een enorme duitser achter een enorm bord eten. Ergens aan het eind van m'n slokdarm begint een spreekkoor: ik ook, ik ook! Dus ik parkeer m'n vsf naast de Harley en zie tevreden dat 'ie met alle bepakking er op niet heel veel minder indrukwekkend is. Ik stap naar binnen en bestel een kip-pasta gerecht met een blikje cola. Kost 80 kronen, niet verkeerd. Ik ga zitten en de duitser begint een praatje. Aardige vent. Komt net van de noordkaap. Is er via de baltische staten en Finland heen gereden. Heeft een tent bij zich maar overnacht doorgaans in stuga's. Is het slechte weer helemaal zat. Hij zet grote ogen op als mijn eten komt. Mijn portie is een stuk groter dan de zijne.. Het kost me ook enige moeite maar het gaat schoon op. Dan inkopen doen in de super. En door maar weer. Het was even droog maar al gauw regent het weer. Ook dat went. Vlak voor ik op de camping aankom wordt het weer droog. Aangekomen bij een zeer eenvoudige, kleine camping. De receptie zit dicht. Er hangt een telefoonnummer, maar een oude baas die uit een oude  camper stapt komt naar me toe. Het is een duitser die hier ieder jaar drie maand bivakkeert. Als de baas er niet is neemt hij waar. Het is nu droog, maar het is niet duidelijk voor hoe lang. Ik informeer naar de prijs van een stuga. Daar moet hij over bellen maar het zal ongeveer 600 kronen zijn. Ik vindt dat nogal aan de prijs. Er staat geen water op het gras, dus ik vraag naar de prijs voor kamperen. Dat is 100 kronen. Dat bevalt me beter dus ik zet de tent snel op, het is nu nog droog. Dan op zoek naar de douche. Is wel een beetje ouwe zooi en ruikt muf, maar goed. Je moet er munten van 5 kr. ingooien. Als de tijd om is krijg je zonder waarschuwing ineens koud water. Na het douchen ga ik in het keukentje zitten, buiten is het echt koud. Twee duitse stellen komen met campers aan. Ze inspecteren de boel. Eén komt een praatje met me maken en biedt me een biertje aan. Of liever een witbiertje? Dat ik dat mag beleven! In Lapland biedt iemand me een duits witbiertje aan! Love it!  Een andere duitser die met de motor arriveert waarschuwt me om maar niet naar de noordkaap te gaan. Het is daar bar slecht weer. Maar de vooruitzichten lijken niet heel slecht. Nog twee dagen, dan beslis ik. Ik loop exact drie dagen achter op schema. Dan zou ik 22 juni op de noordkaap kunnen zijn, eigenlijk een dag te laat. Maar nog op tijd om het vliegtuig terug te kunnen halen. Mits ik niet meer achterstand oploop.

3 opmerkingen:

  1. Weer genoten van je belevenissen. Slaap maar lekker straks en morgen weer genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent kei-goed bezig. Geniet er van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In Arvidsjauer hebben Arie en ik nog nacht wild gecampeerd. Weet alleen nog dat het erg nat was.

    BeantwoordenVerwijderen