zaterdag 21 juni 2014

Dag 28

Ik sta mooi op tijd op. Dan volgt het bekende verhaal. Dieter is ook al bezig. Maar ik ben eerder weg. Het regent. En aan de lucht te zien houdt dat nog wel even aan. Al gauw fiets ik Si achterop. Hij had een hut op de zelfde camping als Dieter en ik. Maar ik heb hem niet gezien. Jammer want ik mag hem wel. Ik probeer hem mee te krijgen, maar het lukt niet. De wind hebben we weer pal tegen. Hoe lang is dit al zo? Volgens mij al een week. De ene dag waait het harder dan de andere, maar continu de wind tegen. Ik ben het goed zat. Want er is hier geen beschutting, de wind heeft vrij spel. Ik fiets hier langs de kust. Wel mooi, maar met de regen heb ik geen zin om te stoppen en m'n telefoon te pakken voor een plaatje. Vaak stapvoets rijden op het binnenblad. Het middenblad is alleen voor de afdalingen. Buitenblad kan er wel af. Dit is ongelooflijk vermoeiend. Als ik wat sta te eten komt Dieter er aan. Hij eet ook wat en we gaan samen verder. Maar dat duurt niet lang. Als ik op kop rijdt voel ik hem tegen mijn achterspatbord rijden. Als hij op kop rijdt slingert hij, schakelt continu, versnelt en vertraagt; geen doen. Ik laat hem lekker verder fietsen. En zo mist hij de vis- of zeearend. Wat een joekel van een beest! Als ik m'n telefoon in handen heb is 'ie al weer ver en hoog, fotograferen heeft zo geen zin. Even later staat er langs de kant een camper met nederlands kenteken. Raampje gaat open. Kopje koffie? Wordt er geroepen. Nou, als ik ergens aan toe ben! Al gauw zit ik in de camper te slurpen. Wat zo'n NL sticker bewerkstelligt! Het is een aardig stel uit Goeree Overvlakee. Sorry, hun namen ben ik kwijt.. Ze hebben Dieter zojuist bijna doodgereden, die kwam tijdens het passeren ineens helemaal de weg op. Gezellig gebabbelt. Als ik de tweede bak weg heb komt Si voorbij. Ik bedank ze hartelijk en zet de achtervolging in. Ik probeer Si zover te krijgen dat 'ie achter me mee komt maar het lukt niet. Zelf heb ik het ook erg zwaar. Het hoofddoel van deze tocht, lekker fietsen, is ver te zoeken. Dan het einddoel maar: de noordkaap. Maar zelfs vandaag, nu ik zo dichtbij kom, is opgeven niet ver weg. Wat een ongelooflijke rotwind! De neerslag neem ik voor lief, maar het schiet zo echt niet op. De noordkaaptunnel. Alle extra verlichting aan. Veiligheidshesje zit onder in een tas, moet daar dan maar blijven. Mijn regenjasje is ook fel geel. Ik rijdt naar binnen. Wat een afdaling! Eindelijk op het buitenblad. En lang! Geen wonder, hij gaat tot dik 200m. onder zeeniveau. Last van de oren. En, waar ik al bang voor was, er komt een forse klim. Dan weer de regen in. Na  nog een tunnel ligt rechts Honningsvåg. Ik moet links naar de camping. Maar ik zie voor in Honningsvåg een supermarkt. Vanmorgen waarschuwde iemand mij dat 21 juni hier een feestdag is, midzomernacht of zo. Misschien zijn dan de winkels dicht. Ik kan nog wat gebruiken en zet eerst koers naar de super. Dat is mijn geluk. Ik spreek daar een duits stel, fietsers, die weten te vertellen dat de camping overvol zit. Hoef ik niet te proberen. Zij zitten in de jeugdherberg. Ik vraag ze of daar nog plek is. Ze kijken moeilijk maar weten het niet. Dus fiets ik achter ze aan naar de jeugdherberg. Daar kijkt de receptie dame ook moeilijk, maar ze heeft een kamer voor me! Beetje inrichten, boel verkennen. Wie komt er aanlopen? Si! heeft de kamer naast me. Douchen, eten, bloggen. Wifi doet het niet, weet niet wanneer jullie het kunnen zien. Mijn Zweedse telefoonkaart wordt door de Noorse providers geweigerd, dus internet heb ik niet meer. Ik ga op zoek naar Si voor een babbeltje. Nog even wat cijfers: totaal 3140 km. gefietst. Vandaag 99.95 km. In 7,5 uur. Gemiddeld 13,3 km/h.... En daar heb ik knetterhard voor geploetert.

5 opmerkingen:

  1. Zo trots op mijn mannetje, die nu op de Noordkaap is!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo dat was zwaar, doorzetter! Noordkaap bijna op loopafstand.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd kerel! Whhaaaaaaat n prestatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wouter, van harte gefeliciteerd met je 50e verjaardag en je geweldige prestatie. Dus gemiddeld dik meer dan 100 km per dag mét noordenwind! Mooie cijfers. Hatten av!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd Abraham wat een super prestatie. Je bent een kei. Groetjes Jelko en Anja

    BeantwoordenVerwijderen