dinsdag 17 juni 2014

Dag 25

Niet dat ik uit wou slapen. Maar toen vanmorgen om 4.30 bleek dat ik buren had, en dat ze aan het vertrekken waren vond ik dat toch een beetje vroeg. Ze probeerden het wel zachtjes te doen maar met die krakende houten vloeren en dunne wandjes hoor je echt alles. Daarna nog even geslapen tot bij mij de wekker ook afliep. Ontbijt op de kamer, boel pakken en weg. Nog voor achten op de fiets met ruim 140 km. te gaan. Het weer ziet er niet verkeerd uit. Bedekte lucht met bleek zonnetje. Koud, maar bijna geen wind en geen neerslag. Exact 8.00 fiets ik over de brug over de rivier die Zweden van Finland scheidt. Dan komt het beslissingsmoment, links naar Tromsø, of rechts naar de noordkaap. Ik had gisteren al uitgemaakt dat ik, als ik zo'n dag overleef, ik de noordkaap wel moet kunnen halen. En met dit weer kost het me geen moeite om rechtsaf te slaan. Noordkaap, here we come! Ik trappel lekker door. Er passeert mij een oude landrover met een oude caravan er achter. Even later staat 'ie aan de kant met de motorkap omhoog. De man staat op straat om mij aan te houden. Ik vraag of hij problemen heeft. Nee zegt 'ie in gebrekkig engels, alleen wat dingen controleren. Maar hij wil weten of ik werkelijk uit Nederland ben komen fietsen. Hij had mijn nl sticker achterop gezien. Ik vertel hem van mijn reis en dat ik mijn 50e verjaardag op de noordkaap wil beleven. Dan komt hij met zijn verhaal. Op z'n 50e heeft 'ie z'n rug gebroken. De artsen hadden gezegd dat 'ie er rekening mee moest houden dat 'ie nooit meer zou kunnen lopen. Nu is hij 57. Hij is nu net klaar met een hiking tocht. Heeft in 10 dagen tijd 125 km. door de heuvels en bossen gezworven met 20 kilo bepakking op z'n rug. Geweldig! Dan fiets ik weer verder. Ik heb maar een beperkte lunch bij me dus als ik een tankstation zie met een soort cafe er bij stop ik. Kop koffie, broodje en wat lekkers. Verder. Ineens arriveer ik bij de grens. Het is dan 14.00. Finland ging snel, in 6 uur er door heen. Over Zweden deed ik...? Nu Noorwegen. Het land van mijn eindbestemming. Maar ik ben er nog niet. De lucht is ondertussen steeds grijzer geworden en het begint te motsneeuwen. Dat gaat even later over in motregen. Het wordt intussen ook steeds kouder. Ik fiets in regenpak met handschoenen aan verder. De overschoentjes heb ik uit gelaten, later spijt van. Natte koude voeten! Kamperen wordt zo een slechte optie. Ik heb maar één paar schoenen mee. Als ik die niet kan drogen moet ik ze morgen nat weer aantrekken. En waarschijnlijk is het dan weer koud... Na dik 140 km. kom ik in Kautokeino. Hier is een camping waar je, zoals op bijna iedere camping hier, een houten hutje kunt huren. Dat doe ik maar. Lekker douchen. De fietskleren hangen overal in het rond. Dan wil ik eten. Ik heb nog wel wat, maar wil dat graag achter de hand houden. Winkels zijn hier dun gezaaid, en eten duur. Brood voor morgen heb ik ook nog niet. Dus fiets ik even naar de winkel, een paar honderd meter van hier. De tassen heb ik al in de hut gezet. Wat fietst dat raar! Slingerend als een klein kind rijd ik van de camping af. In de winkel neem ik 2 magnetronmaaltijden mee. Mijn ervaring is dat 1 echt te weinig is. En Lek zit al een paar honderd kilometer verderop. Terug op de camping stap ik de keuken binnen. Dat had ik beter voor de boodschappen even kunnen doen. Want er is van alles, maar geen magnetron. Pan opgehaald. Twee visschotels er in, op de kookplaat en roeren maar. Lekker eten, alleen onder in de pan blijft een korstje achter. Terug in de hut dagverslag tikken. En kijken wat we morgen gaan doen. Alta gaat het worden. Pak 'm beet 125 km. Is te doen. Mits het weer een klein beetje meezit. De noordkaap is nog 400 km. In totaal heb ik 2791 km gefietst tot nu toe. Dan valt het mee. Ik had op net geen 3500 gerekend. Vandaag 148. Maar daar zit het ritje naar de super ook bij in.

8 opmerkingen:

  1. Goede beslissing. Op naar de Noordkaap. Mooi hutje. Slaap lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een echte Blenk. wat eens in de kop zit, ......... .
    Je kunt het. zet hem op. al vast een fijne verjaardag.
    Je bent een topper. Ik wil het je niet na doen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Via de autoroute is het nog 367 Km. Je kunt het.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog een klein stukje Wouter! Zet hem op!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Topbeslissing. Je gaat het halen. In Alta heb je prachtige camping tussen mini-denneboompjes met prachtig uitzicht op de baai. Weet alleen de naam van de camping niet meer. Veel plezier en succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Topbeslissing. Je gaat het halen. In Alta heb je prachtige camping tussen mini-denneboompjes met prachtig uitzicht op de baai. Weet alleen de naam van de camping niet meer. Veel plezier en succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Wouter, ben het met de anderen eens. Zet hem op.
    Wat een doorzetter ben je.
    Liefs van Pieta

    BeantwoordenVerwijderen