maandag 16 juni 2014

Dag 24, hagel en sneeuw....

Wakker geworden met een volle blaas. Maar het is bar koud in de tent. In de slaapzak is het uit te houden maar ook niet comfortabel. Ik probeer nog te slapen maar het lukt niet. Dus trek ik m'n fietskleren maar aan. Arm en beenstukken, jackje en jas. Slaapzak en matje opruimen en op een draf naar toilet. Tentje opruimen en ontbijten in het piepkleine keukentje. De Harley Duitser is ook al wakker en vindt het weer er goed uit zien. Hij kruipt nog even weer in de slaapzak. Ik doe rustig aan met ontbijt, het is nog vroeg en er staat zo'n harde koude wind... Rond 7.30 moet het er maar van komen. Ik spreek Lennart nog even, die is ook al wakker. Op de fiets. Beulen tegen de snijdende noorderwind in. Maar af en toe prikt het zonnetje er door en dat maakt veel goed. Na een goed uur fietsen de eerste sanitaire stop. De wind van een passerende vrachtauto gooit mijn fiets om. Het is de tweede keer tijdens deze reis dat dat gebeurt, ook nu ontlokt het mij een paar lelijke woorden. Fiets weer rechtop gezet, we gaan weer door. Een klein half uurtje later komt er een auto voorzichtig langs schuiven. Raampje open en ik kijk in het lachende gezicht van Lek! Of ik zin heb in iets warms! Lekker bakkie koffie. Lennart zet de auto op een parkeerhaven en ik zet m'n fiets er bij. Heerlijk! En weer gezellig! Maar we maken het niet te lang. Hoewel we de zelfde kant op gaan nemen we afscheid. Ze gaan iets harder, willen vandaag nog op de noordkaap zijn. Dan fiets ik weer door. Uit het niets vallen er ineens kleine stukjes ijs uit de lucht. Het rikketikt op m'n helm en prikt in m'n gezicht. Het is niet zo erg en zo weer voorbij. Maar er komen donkere wolken aan, ik zie aan de onderkant al neerslag vallen. Ik trek m'n regenkleding vast aan, niks te vroeg. Krijg een enorme hagelbui over me heen gevolgd door sneeuw. En dat gaat zo door van eind van de ochtend tot halverwege de middag. De noordkaap per fiets krijg je niet voor niets. Hoewel dit niet het mooiste van de tocht is wil ik er toch een foto van hebben. Als het even iets .inder sneeuwt grijp ik m'n kans. Meteen even een plasje doen. M'n neus lekt net zo hard, die heeft ook nog geen last van prostaat problemen. Dan moeten de handschoenen weer aan. Natte koude handen in natte koude handschoenen wurmen is niet leuk. Als het nog kouder gaat worden zijn mijn handen de bottleneck. Voor de rest heb ik eventueel nog meer kleding maar ik heb maar èèn paar handschoenen. En die voldoen met dit weer nog maar net. Ik rijdt karesuando binnen. Dit is de grensplaats met Finland. Rechts van de weg zit een winkeltje. Ik doe wat boodschapjes en zie dat je er ook kunt eten. Wat ik hier op eet hoef ik niet mee te slepen op de fiets, en hoewel het nog vroeg is heb ik best honger. Honderd kilometer pal tegen een stevige noorderwind in buffelen kost wat energie. Voor niet zo veel geld kun je hier eten zoveel als je lust. Alweer zie ik iemand kijken van: "moeten we dat niet veranderen". Een blikje drinken en een kop koffie zit er bij in. Maar ze blijft vriendelijk. Dan valt m'n oog op een bordje aan de muur. De prijzen voor bed&breakfest. Ook niet zo duur. En erg aantrekkelijk met dit winterweer. Gauw de deal rond gemaakt. Op naar de kamer. Met tv en wifi. De eerste gaat al snel weer uit, de tweede wordt intensief gebruikt. Ik kruip zo in een lekker bedje. Morgen op tijd er uit, flinke etappe. Als het weer zo blijft, en daar ziet het wel naar uit, wordt het morgen erg zwaar. Ook rijdt ik Zweden uit, internet zal lastiger worden. Dus misschien geen dagelijkse update meer.

6 opmerkingen:

  1. Je bent echt al super ver!!! Superknap hoor!!!! Nu lekker slapen in een echt bed en veel succes voor morgen!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was bikkelen. Hoop dat het morgen meevalt. Dat bed heb je wel verdiend. Lekker slapen.

      Verwijderen
  2. Hoi Broer! Man wat ben jij een bikkel zeg! Diep, diep respect! Blijf vooral genieten. We lezen dagelijks met grote nieuwsgierigheid je blog. Heel veel sterkte de komende dagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pa en ma lezen met belangstelling je verhalen. Kijken er elke dag naar uit.Geniet er van

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wout je bent je roeping misgelopen. Ik kijk elke dag naar je reisverslag uit. Geweldig! Succes met de laatste etappes! Gr. Yvonne en Martien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor iedereen die het nog niet weet: Wout fietst door richting de Noordkaap. Wat een bikkel!

    BeantwoordenVerwijderen