donderdag 19 juni 2014

Dag 27

Het wekkertje loopt af. Ik kom meteen uit bed en ga me klaar maken voor vertrek. Maar het wil allemaal niet goed lukken. Na de zware dag van gisteren ben ik nog niet goed uitgerust. Als ik uiteindelijk op de fiets zit is het bijna negen uur. Het lukt me ook wel eens om een uur eerder weg te komen, zelfs, of misschien juist, als ik in de tent heb geslapen. Goed, eerst naar de super, inkopen doen. Dan fietsen langs de fjord. Mooi hier! Als ik na de eerste stop weer wil wegfietsen komt er een andere fietser achterop. Kennis maken en praatje maken. Dieter uit München. We fietsen een stuk samen op. Maar ook hier kun je niet god naast elkaar fietsen. Bovendien klim ik sneller en is Dieter sneller in afdalen en op de vlakke stukken. Dus als Dieter weer eens een foto wil maken en gebaart dat ik verder moet rijden doe ik dat maar. Dan fiets ik weer een fietser achterop. Een Chinees. Woont in Frankfurt en is zijn rit naar de noordkaap in Berlijn begonnen. Si (zo heet hij) fietst niet erg snel. Dus ga ik weer alleen verder. Ik heb geluk met het weer, ben begonnen met wat lichte regen. Nu is het droog en krijg ik het benauwd in de regenkleding. De lucht ziet er goed uit dus trek ik het spul uit. Nog geen kwartier later sta ik weer aan de kant om het weer aan te trekken. Maar voor ik het zo ver heb is het weer droog. Dus laat ik de regenbroek aan en fiets zo verder. Dieter is steeds in de buurt, dan weer voor, dan weer achter me. Als ik stop om te lunchen fietst hij weg. Na de lunch wil ik opstappen, maar er komt weer een fietser van achter. Een Hongaar, aardige spontane vent. Janos heet hij. Heel gesprek mee. Als we willen opstappen herhaalt het zich; nog een fietser. Maar die ken ik al, het is Si. Janos kent hem nog niet en maakt kennis. Ik vertel Janos van Dieter, die ergens voor ons fietst. Die wil Janos ook nog spreken, hij springt op zijn fiets en speert weg. Si en ik er rustig achteraan. Maar Si gaat me te langzaam dus fiets ik al gauw weer alleen. Bij een plaatsje is een souvenirshop annex cafe. Als ik er voorbij fiets zie ik Janos naar buiten komen. Even later haalt 'ie me weer in met een "Hi Wouter". Ik houdt hem lang in het zicht. We fietsen het grootste deel van de dag door een landschap wat erg aan hooggebergte doet denken. Kaal met veel sneeuwresten. Hier en daar rendieren. Ik heb weer moeite om het einde van de dag te halen. 5 km. voor mijn dagdoel moet ik afstappen en wat eten. Ik ben zo slap en ongeconcentreerd dat ik af en toe naast de weg raak. Dan kom ik aan. Ik huur een trekkershutje voor een nacht. Mijn buurman is... Dieter. Hij heeft Janos niet ontmoet. Douchen en eten maken. Samen met Dieter sta im in de keuken. Daarna schuiven we aan bij nog een Duits echtpaar, ook fietsers. Een Engelse motorrijder komt er ook bij zitten en het wordt gezellig. Lang natafelen. De Engelsman heeft zijn motor in Honningsvåg staan. In de noordkaaptunnel heeft zijn versnellingsbak het begeven. Dan ga ik terug naar m'n hut. Morgen nog één lange dag fietsen.

2 opmerkingen:

  1. Schitterend die foto's en ontmoetingen en je verhaal. Slaap lekker, morgen veel succes. Het lijkt erop dat je toch met "bekenden" op de Noordkaap staat. Geniet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Top, je gaat het halen! Geniet van de laatste etappe.

    BeantwoordenVerwijderen