dinsdag 10 juni 2014

Dag 18, Lapland en rendieren.

Normale tijd opstaan. Rustig boeltje pakken. Toiletbezoek. Mensen wat een bende! In feite had ik het toiletgebouwtje aan deze kant van de straat voor mezelf. Totdat de school party begon. De jongens hebben er goed huisgehouden. Ik wil bij het uitchecken aangeven dat ik die bende niet heb gemaakt. Maar ze gaan pas om 9.00 open. Kaart dus maar door de bus en wegwezen. Ik heb nog geen lunch, dus wil ik in Strömsund eerst nog broodjes kopen. Maar ook hier beginnen ze pas om 9.00.. Ik heb nog wat appels, bananen en koekjes dus ik fiets maar door. Hoting is het volgende plaatsje, nog een dikke 50 km. fietsen. Er komt mij een fietser tegemoet. Natuurlijk even stoppen en praten. Een Duitser uit Hamburg. Is per vliegtuig van Hamburg naar Tromsø gegaan. Daar overgestapt op een klein vliegtuigje naar Honningsvåg. In januari zo geboekt, koste hem nog geen €200. Van Honningsvåg per bus naar de Noordkaap. Koste €100..... Daar 1 juni met de fiets gestart naar huis. Gedag gezegd, verder fietsen. Denken. Het is nu 10 juni. 10 dagen fietsen van de Noordkaap naar hier. Omgekeerd ook? Dan is 21 juni op de kaap mogelijk.... Misschien  goedkoop vliegen van Honningsvåg op Tromsø... Hoe ver is het van de kaap naar Honningsvåg? Het maalt allemaal door me heen. Ik zie voor me een camper op een parkeerplaats staan. Nederlands kenteken. Even een babbeltje. Natuurlijk sta ik binnen de kortste keren met een kop koffie in handen. Beste mensen! Eef en Jans uit Appelscha. Ook niet voor het eerst in Scandinavië, blijven ook terug komen. Dan weer verder. Ik fiets Hoting binnen. Eef en Jans halen de broodjes altijd boj een tankstation. Dus ik stop bij de eetste die ik zie. Stap  de shop binnen. Maar dat is geen shop, het is een fastfoodtent. Ik heb inmiddels best trek, en zo zit ik achter een kebabschotel. Bij vertrek zie ik 3 broodjes liggen. In het zweeds staat er iets bij wat lijkt op "van vorige dag, halve prijs" ik vraag of die broodjes inderdaad half geld zijn en dat is zo. Meenemen dus maar, avondeten! Doorfietsen maar weer, het gaat vandaag lekker. Het hoogteverschil wordt hier minder. Ook de vegetatie wordt anders. Dan zijn er wegwerkzaamheden. Over een afstand van een kilometer of 10 is de hele E45 weg. Het grootste gedeelte is met moeite te fietsen, maar ik moet ook een heel stuk lopen omdat ze er los gesteente hebben gestort wat nog niet geëgaliseert of aangetrilt is. Maar ook daar komt een eind aan. Bij Dorothea fiets ik Lapland binnen. En een kilometer of 10 verder kijk ik rechts van de weg. Wat lopen daar? Rendieren! Dit is toch wel erg leuk! Twee keer in zuid-zweden een weg springende ree gezien, de elanden laten zich nog niet zien. Als ik de Duitser van vanmorgen mag geloven ga ik nog veel meer rendieren tegenkomen, maar de eersten zijn leuk! Na het plaatje weer verder. Ik kom aan in Vilhelmina. Eerst naar de winkel, ontbijt en lunch voor morgen kopen. Dan naar de camping, is vlakbij. Natuurlijk weer aan het water, maar een prachtige camping. Tentje opzetten en oude broodjes opeten. Smaken best! Douchen en kleren in de wasmachine. Intussen bloggen en met Mirjam appen. Kleren in de droger. Laatste stukje blog met een reep chocolade. Morgen kijken of we Sorsele kunnen halen. Is een heel end, ~160 km. Als ik dat haal ga ik er weer in geloven. Maar er wordt slecht weer verwacht...

3 opmerkingen:

  1. Je bent super goed bezig Wout!!!! ����

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ben je al ver Wouter. Heb je Mark Rutte en de andere EU leiders nog gezien? Ze waren aan het roeien op een Zweeds meertje. Slaap lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank zij de digitale Overkomer lees ik je blog nu pas, Wouter. Indrukwekkende reis; leuk reisverslag. Hopelijk haal je de Noordkaap; maar zoals je al ergens zei: het gaat om de reis! Overhaast je niet.Veel succes.

    BeantwoordenVerwijderen